Betekenis en informatie over de Mala – Boeddhistische ketting voor gebeden

Helaas niet leverbaar

Mala Sandelhout

Mala – Boeddhistische Gebedssnoer

Een mala is een gebedssnoer, die vooral gebruikt wordt door mensen met een boeddhistische achtergrond. Tegenwoordig zie je dat ook steeds meer mensen in het westen een mala kopen en hem gebruiken als gebedsketting of hem dragen als ketting of armband.

De Tibetanen gebruiken dit snoer om met name de meest bekende mantra (kort gebed, een heilige strofe of  een magische formule) uit te spreken. Wie kent niet de mantra: AUM MANI PADME HUM of zoals de Tibetanen zeggen: OM MANI PÈME HUNG of OM MANI BÈH MEH HUNG. (“Groet aan de parel in de lotus van mijn hart.”).Veel andere korte mantra’s worden gebeden voor allerlei doeleinden.

Als we bedenken dat er in het katholieke geloof een rozenkrans bestaat, dan heeft deze eigenlijk dezelfde functie: Het is een gebedssnoer waarbij een aantal gebeden (onze Vader, Weesgegroetjes) hardop dan wel in, voor en door jezelf al  prevelend in de kerk of soms voor het slapen gaan.

Een Mala bestaat meestal uit 108 gebedskralen, maar ook uit 54 (de helft ) of 27 (een kwart) kralen. De 109e  kraal (of de 55ste of 28ste) heet de Sumeru of Mera dat symbool staat voor het kruinchakra. Deze Sumeru mag niet worden gebruikt als gebedskraal maar is een keerpunt , beginpunt of eindpunt van de mala. De eerste kraal is dus altijd de kraal links naast de Sumeru en de laatste kraal de kraal rechts naast de Sumeru.

Het gebruik van de mala

De mala wordt rechtsom gehanteerd in de rechterhand zodanig dat de pink en de wijsvinger op geen enkele wijze de kraal of snoer raken. Dus alleen de middelvinger en ringvinger worden verplaatst over de kraal met aan de onderkant de duim. Komt men bij de Sumeru en je wilt voor een tweede keer een serie van 108, 54 of 27 mantra’s  reciteren, dan wordt de mala een halve slag gedraaid zodat je weer rechtsom verdergaat en je niet linksom teruggaat. De laatste kraal is dan weer de eerste kraal.
Als men van plan is om meerdere keren de mala door te bidden (JAPA = litanie, herhaling van gebeden, spreuken en godennamen) , dan kan men met behulp van bijvoorbeeld losse mineraaltjes of iets dergelijks het nodige aantal  voor je op tafel leggen en telkens er een opzij te schuiven, zodat men de gedachten niet laat afleiden door de tel bij te houden.  Zo zijn er nog meer hulpmiddelen om je gedachten geheel te richten op de mala en niet op het bijhouden van de telling.

Een Japa kan op vier verschillende manieren geuit worden namelijk:
– vaikhari (luidop herhalen),
– madhyama =(klankloos herhalen),
– pashyanti (innerlijk herhalen) en
– para (meditatief herhalen).
Iedere vorm heeft zijn eigen kracht en energie.

Verschillende soorten mala’s

Je ziet heel veel mala’s (108 kralen) of sumirdi (27 of 54 kralen) met verschillende soorten kralen.
Bekend zijn de mala’s van zaden van de Rudraksha boom en van de Lotusbloem. Ook zie je mala’s van rozen- sandel- of tulsihout, maar ook van hoornschelpen. De duurdere mala’s zijn gemaakt van kristallen of zilveren kralen of parels.

Het opladen van de mala

Een mala wint aan energie na iedere meditatieve ronde met een mantra (108 maal) en is totaal opgeladen als deze met een Japa van 125.000 keer is doorlopen. Je krijgt dan bij het dragen van de mala de energie terug, die je er zelf aan gegeven hebt. Hierna moet je de mala niet meer gebruiken voor een Japa, maar een nieuwe nemen. Wel kan je de oude mala aan een dierbare geven, die deze weer opnieuw kan gebruiken.

©COPYRIGHT ARTS OF BEING